kalkulator

poniedziałek, 14 lipca 2014

Zupa jagodowa z kładzionymi kluskami

Już myślałam, że owocowe zupy z kluseczkami mi się znudziły, ale okazuje się, że po wiśniowej, której nawet nie zdążyłam tutaj zamieścić przyszła pora na jagodową.
Takie zupy to smak mojego dzieciństwa. Mama musiała mi je gotować na okrągło . Były z truskawek, wiśni, jagód, śliwek - aż do przejedzenia! :)



Ale jagody to nie tylko przepyszne owoce . . .

Ostatnio coraz częściej mówi się o pozytywnie wpływających na zdrowie właściwościach niektórych rodzajów pożywienia. Jagody zalicza się do naturalnych antyoksydantów, czyli tak zwanych przeciwutleniaczy, które usuwają z organizmu człowieka wolne rodniki. Podczas stanów zapalnych organizmu lub w wyniku działania niektórych czynników zewnętrznych może dojść do nadmiernej produkcji wolnych rodników, które w rezultacie mogą powodować uszkodzenie komórek.

Co ciekawe, porcja 125g jagód dostarcza taką samą ilość przeciwutleniaczy co pięć średnich jabłek. Dodatkowo są one dobrym źródłem witaminy E, błonnika, a także wykazują właściwości przeciwnowotworowe.

Antocyjany, czyli barwniki roślinne znajdujące się w jagodach mają dodatkowo korzystny wpływ na oczy, dzięki nim są one lepiej ukrwione i odżywione. Mają również działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające.
Ciemno zabarwione owoce jagodowe (jagody, jeżyny, czarny bez) spowalniają proces starzenia i zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.


Składniki na 2 miseczki jak na zdjęciu:

* 1 kubek jagód
* 3 szklanki wody
* 4-5 łyżek cukru
* na kluski: ok. 4-5 łyżek mąki + woda

Kaloryczność zupy (1 porcji) to ok. 180kcal
* Przewidywana zawartość:
białka 2,3g
tłuszczu 0,8g
węglowodanów 43g
(w tym cukru 20,5g)
błonnika 2,9g
* przewidywana ze względu na występujące różnice pomiędzy poszczególnymi produktami

  Jagody dokładnie myjemy pod bieżącą wodą. Zalewamy 3 szklankami wody, wsypujemy cukier (warto wsypać mniej - zawsze można dodać według własnych preferencji). Gotujemy.
Kiedy zupa już trochę się pogotuje (należy uważać żeby nie wykipiała) przygotowujemy kluseczki.
Do głębokiego talerza wsypujemy mąkę i dodajemy taką ilość przegotowanej wody, aby uzyskać gładką konsystencję, musi być ona dosyć zwarta. Dodajemy po łyżeczce/łyżce (zależy jakie kluski kto lubi) na gotującą się zupę. Gotujemy jeszcze chwilę i voilà!


Przepis dodaję do aktualnie trwającej akcji
http://durszlak.pl/akcje-kulinarne/jagodowe-lato#

5 komentarzy:

  1. kiedy czytam -przeciwutleniacze,antocyjany itd to widzę wiedzmę ,która w żelaznym garze gotuje wywar z tych biednych jagód--- a to tylko taka pyszna zupka

    OdpowiedzUsuń
  2. pyszna, ale zarazem jaka czarodziejska :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi taka zupa też się kojarzy z dzieciństwem, choć nadal ją uwielbiam ;) Tylko u nas nigdy nie była z lanymi kluskami, a z makaronem jak do rosołu... Świetna na obiad w upalny, letni dzień :)
    Przepis dodaję do akcji
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie była zawsze w takiej postaci, jakoś nie potrafię wyobrazić sobie jej w innym wydaniu :)

      Usuń
  4. Te owoce i warzywa to jednak zdrowe są:P

    OdpowiedzUsuń