kalkulator

czwartek, 30 lipca 2015

Smoothie owocowo-warzywny z truskawkami

Kolejny smoothie. Co to dużo mówić - wypróbujcie :)


Składniki na 2 szklanki:


Jabłko - 3 szt.
Ogórek - 2 szt.
Seler naciowy - 0,5 łodygi
Śliwki - 5-6 szt.
Truskawki - ok. 7szt.
Nektarynka - 1 szt.
kostki lodu według uznania - ok 7 szt.


Kaloryczność 1 szklanki to ok. 163 kcal
* Przewidywana zawartość:
białka 2,1g
tłuszczu 1,3g
węglowodanów 42,2g
błonnika 6,8g
* przewidywana ze względu na występujące różnice pomiędzy poszczególnymi produktami


Jako bazę przygotuj sok z jabłek. Dodaj do niego pozostałe składniki i dokładnie zblenduj.


Przy okazji przypominam o konkursie :)
http://kuchniaczarow.blogspot.com/2015/07/konkurs-do-wygrania-spersonalizowana.html

wtorek, 28 lipca 2015

Konkurs - do wygrania spersonalizowana dieta

Kochani,
Z okazji pierwszych urodzin bloga, które miały miejsce na początku lipca ogłaszam konkurs, w którym do wygrania będzie 7-dniowa spersonalizowana dieta, którą ułożę specjalnie dla kogoś z Was :)

Zasady konkursu:
1. Przygotuj jedną z potraw, które znajdują się na moim blogu - nie ma ograniczeń, możesz wybrać dowolny przepis.
2. Zrób zdjęcie. Nie musisz mieć profesjonalnego aparatu, ważna jest koncepcja, apetyczne przedstawienie dania, tak aby zachęcało do spróbowania.
3. Na zdjęcia czekam pod adresem: kuchniaczarow@gmail.com, aby zgłoszenie nie zawieruszyło się wśród innych maili w tytule wpisz: KONKURS
Oprócz załączonego zdjęcia w treści maila wpisz na jaką dietę masz zapotrzebowanie np. redukcyjną, bezglutenową, przy zaparciach itp.. -nie będzie to miało znaczenia przy wyborze najładniejszego zdjęcia, chciałabym dodatkowo zorientować się z jakimi problemami się borykacie.
4. Na wykonanie zadania masz 2 tygodnie, listę zgłoszeń zamykam 11 sierpnia o północy.
5. Ogłoszenie wyników nastąpi w ciągu dwóch kolejnych dni tj. do 13 sierpnia. Ze zgłoszeń wybiorę zdjęcie, które podoba mi się najbardziej i skontaktuję się ze zwycięzcą.

Nagroda:
7-dniowy spersonalizowany jadłospis. Jeśli zwycięzca będzie chciał skorzystać z bezpośredniego spotkania ze mną, wywiadu dietetycznego, pomiaru masy ciała będzie również taka możliwość po wcześniejszym ustaleniu szczegółów.

Mam nadzieję, że nagroda jest dla Was atrakcyjna i z chęcią weźmiecie udział w konkursie, a ja będę miała dużo zdjęć do obejrzenia :)
Czekam na maile, powodzenia! 


poniedziałek, 27 lipca 2015

PCOS - zespół policystycznych jajników - zalecenia


ZESPÓŁ POLICYSTYCZNYCH JAJNIKÓW - PCOS


inaczej


ZESPÓŁ WIELOTORBIELOWATYCH JAJNIKÓW


Czym jest? 
PCOS to zaburzenie endokrynologiczne i metaboliczne wśród których centralną pozycję zajmuje dysfunkcja jajników.

Charakteryzuje się:
- zaburzeniami w cyklu miesięcznym
- niepłodnością
- skórnymi objawami hiperandrogenizmu (hirsutyzm -nadmierne owłosienie typu męskiego występujące u kobiet, łojotok, trądzik...)
- zwiększoną ilością pęcherzyków preantralnych (tzw. pęcherzyków drugorzędowych, które powstają ze stadium pęcherzyków pierwotnych) w jajnikach
- powiększeniem jajników
- otyłością
- hiperinsulinemią (zwiększonym wydzielaniem insuliny przez trzustkę)

Objawy mogące sugerować PCOS:
- otyłość, szczególnie brzuszna
- hirsutyzm (nadmierne owłosienie)
- cukrzyca typu II
- insulinooporność
- nieregularność w cyklu miesięcznym, szczególnie wydłużenie cyklu lub jego zanik
- przedłużony czas trwania zespołu napięcia przedmiesiączkowego
- cykle bezowulacyjne, a w konsekwencji niepłodność
- trądzik
- bóle w obrębie miednicy (prawdopodobnie spowodowane powiększonymi jajnikami)
- zaburzenia gospodarki lipidowej
- liczne torbiele na jajnikach widoczne w badaniach USG (mogą wyglądać jak sznur pereł)
- bezdech senny

Zalecenia żywieniowe.
Leczenie kobiet z PCOS zależne jest od wieku, dominujących zaburzeń, a także celu jaki ma zostać osiągnięty. Jednakże coraz większą uwagę przypisuje się do zmiany stylu życia, zmniejszenia masy ciała w przypadku nadwagi lub otyłości (otyłość wzmaga insulinooporność; redukcja masy ciała prowadzi do jej osłabienia, a także do spadku poziomu testosteronu we krwi i złagodzenia objawów hirsutyzmu, trądziku itp, dodatkowo korzystnie wpływa na unormowanie cykli menstruacyjnych), rozpoczęcia aktywności fizycznej, a także odpowiedniej diety.
Działania te mają również na celu dążenie do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Jak zmienić swoje nawyki żywieniowe?
- zwiększ spożycie błonnika pokarmowego -produkty z pełnego przemiału, brązowy makaron, ryż, kasze
- ogranicz spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych na rzecz jedno- i wielonienasyconych -wprowadź do diety oliwę z oliwek, olej kukurydziany, rzepakowy, migdały, orzechy włoskie, nasiona lnu, słonecznika, pestki dyni
- wyklucz tłuste mleko i przetwory - źródłem białka powinno być chude mięso drobiowe, ryby (minimum 2 razy w tygodniu -tuńczyk, łosoś, śledź, sardynki, pstrąg), odtłuszczone produkty mleczne
- jedz warzywa i owoce -brokuły, seler, kapustę, ogórki, pietruszkę, rzepę, szpinak, rzodkiewki, soczewicę, fasolę, soję, truskawki, maliny, grejpfruty, jabłka, wiśnie, brzoskwinie, śliwki...
- ogranicz sól -dania doprawiaj sokiem z cytryny lub odpowiednimi przyprawami
- nie korzystaj z produktów gotowych, wysokoprzetworzonych
- ogranicz produkty wędzone, solone, konserwowe, gotowe marynaty, sosy
- posiłki spożywaj często, w mniejszych porcjach

Właściwa diagnoza pozwala na podjęcie szybkiego leczenia. Jeśli masz wątpliwości co do swojego stanu zdrowia koniecznie zgłoś się do lekarza.



czwartek, 23 lipca 2015

Marchewka po koreańsku

Marchew jest źródłem witaminy A. Witamina A natomiast jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, co oznacza, że aby prawidłowo wchłonęła się w naszym organizmie niezbędny jest w takim marchewkowym daniu również tłuszcz. W tym przypadku mamy i jedno i drugie, do tego przyprawa z domieszką papryczki chilii, cebula, czosnek - połączenie doskonałe. Dopóki nie otrzymałam mieszanki przypraw do tej surówki, przyznam się, że nie wiedziałam o jej istnieniu. Dzisiaj wiem, że nie po raz pierwszy gości w mojej kuchni :)

Niedobór witaminy A może prowadzić do problemów z oczami tj. suchością spojówek, rogówek, zapaleniem powiek, w zaawansowanym stadium może wystąpić tak zwana kurza ślepota.


Składniki na miseczkę jak na zdjęciu:
Marchew -3 szt.
Czosnek - 3 ząbki
Cebula - 1 szt.
Olej rzepakowy - 3 łyżki
Przyprawa "marchew po koreańsku" - 1 łyżeczka



Kaloryczność całej miseczki to ok. 343 kcal
* Przewidywana zawartość:
białka 4,2g
tłuszczu 27,8g
węglowodanów 29,9g
błonnika 10,4g
* przewidywana ze względu na występujące różnice pomiędzy poszczególnymi produktami

Marchew obierz i zetrzyj na tarce, dodaj przyprawy, wymieszaj. Czosnek drobno posiekaj. Z marchewki zrób stożek na czubku, którego nałóż czosnek. Na patelni rozgrzej olej i zeszklij na nim drobno posiekaną cebulę. Polej cebulą z olejem czosnek. Następnie wszystko wymieszaj i odstaw "do przegryzienia".


Przyprawę do przygotowania tego dania otrzymałam od firmy Eko Maja.

sobota, 18 lipca 2015

Schab w sosie pomidorowym z papryką i kuskus

Kto nie ma pomysłu na jutrzejszy obiad? Zapraszam :)

Składniki na 4 porcje:
 
Schab - 350g
Oliwa z oliwek - 5 łyżek
Przyprawa suszone pomidory z czosnkiem - 1,5 łyżki
Pomidor - 2szt.
Papryka - 1szt. 
Mąka - 2 łyżki
Kuskus - 200g
Sól/cukier - do doprawienia


Kaloryczność 1 porcji to ok. 460 kcal
* Przewidywana zawartość:
białka 24,8g
tłuszczu 23g
węglowodanów 40,3g
błonnika 4,3g
* przewidywana ze względu na występujące różnice pomiędzy poszczególnymi produktami


Plastry schabu umyj, osusz i rozbij tłuczkiem. Przygotuj marynatę, w której obtoczysz mięso i włożysz je na godzinkę do lodówki - oliwa z oliwek + przyprawa suszone pomidory z czosnkiem.
Kiedy mięso będzie już gotowe obsmaż je na rozgrzanej patelni aż do zamknięcia włókien. Następnie zalej gorącą wodą tak, aby pokrywała wszystkie plastry. Pomidory obierz ze skórki, przekrój każdy z nich na cztery części i dorzuć do mięsa. Duś około godzinę. Około 15min przed upływem czasu dodaj do mięsa pokrojoną czerwoną paprykę.
Powstały sos zaklep mąką (najpierw sprawdź czy nie wymaga doprawienia, w razie potrzeby dodaj szczyptę soli/ cukru) - kilka łyżek sosu wlej do szklanki, dodaj mąkę, dobrze wymieszaj, a następnie dodaj do mięsa energicznie mieszając.
Mięso jest już gotowe. Kuskus to kwestia dosłownie kilku minut - zalej je powstałym sosem w stosunku 1:1, odstaw na chwilę do napęcznienia.
Gotowe :)

Przyprawę do przygotowania tego dania otrzymałam od firmy Eko Maja.


środa, 15 lipca 2015

Smoothie owocowy z ogórkiem i selerem naciowym

Brak planu czasem okazuje się najlepszym rozwiązaniem. Tak właśnie było w przypadku tego smoothie. Koniecznie wypróbujcie jego lekko orzeźwiającego smaku.

 
Składniki na 4 szklanki jak na zdjęciu:

Jabłko - 2 szt.
Pomarańcza - 2 szt.
Seler naciowy - 1 łodyga
Agrest - 120 g
Ogórek - 2 szt.
Melon - 200 g (plaster)
Kiwi -1 szt.
Kostki lodu - 5 szt.


Kaloryczność 1 porcji to ok. 124 kcal
* Przewidywana zawartość:
białka 2,3g
tłuszczu 0,8g
węglowodanów 32g
błonnika 5,5g
* przewidywana ze względu na występujące różnice pomiędzy poszczególnymi produktami


Wyciśnij sok z pomarańczy i jabłek. Do soku dodaj pokrojone pozostałe składniki i kostki lodu - zblenduj. Szybko i prosto, smacznego :)

niedziela, 12 lipca 2015

Owsianka z bananem i daktylami - Ewa Chodakowska

Owsiankowa propozycja na jutro prosto z przepisu Ewy Chodakowskiej, który możecie znaleźć tutaj. Przepis pochodzi z drugiego dnia wyzwania letniego, które Ewa prowadzi na swoim funpage.
Spróbowałam i naprawdę bardzo mi zasmakowało więc i Was zachęcam :)


Składniki:

Płatki owsiane - 4 łyżki (40g.)
Banan - 1/2 szt. (75g.)
Suszone daktyle - 2 szt. (10g.)
Mleko 2% tłuszczu - 1 szklanka (230g.) 
Płatki migdałowe - 1 łyżka (10g.)
Wanilia - 1/2 laski

Kaloryczność takiej owsianki to ok. 378 kcal
* Przewidywana zawartość:
białka 14g
tłuszczu 11,7g
węglowodanów 59,5g
błonnika 5,6g
* przewidywana ze względu na występujące różnice pomiędzy poszczególnymi produktami



Płatki owsiane, ziarenka wanilii oraz pokrojoną laskę podgrzać razem z mlekiem przez kilka minut nie doprowadzając do wrzenia. Z mleka wyjąć kawałki laski wanilii, a dodać pokrojonego banana, posiekane daktyle i płatki migdałów.